8. Skautský oddíl Mnichovice

Tajná skrýš

Když vycházel VPŘED...

Psal se rok 1946, nacisté prohráli válku, a komunisté zdaleka neměli ještě vyhráno. Zdálo se, že nastává doba míru a demokracie. Tehdy Jaroslav Foglar mohl obnovit svou činnost slavných čtenářských klubů. A co to vlastně bylo? Kluby, které si po vzoru Rychlých šípů zakládali kluci a holky bez dospělých. Obyčejní kluci a holky se snažili chodit na výpravy, hledat tajné skrýše, psát kroniku, pomáhat starým lidem, prostě tak, jak to znali/y z foglarovek. A v době, jaká je nyní, máme skvělou příležitost vyzkoušet si trochu, jaké to je, když prožíváme dobrodružství bez vedoucích, mohlo to být třeba takhle....

Jednou v klubovně Modrého květu:

Mapař procházel nervózně po klubovně a díval se na Minewakana, který také přemýšlel. Pak se ujal slova Pavouk.
"No dobrá, tak si řekněme, že každý klub umístí tajnou schránku do nepřístupného místa a dá ostatním šanci ji najít. Potom vše sepíšeme a navzájem si popisky vyměníme. Pokud schránka bude na nepřístupném místě, ale zároveň bude popsáno jasně a srozumitelně, jak ji najít, potom klub, který takovou schránku zřídil získává jeden zlatý květ."
Svišť, kapitán klubu Stříbrných běžců se zasmál. "Tak to beru! Teď se aspoň ukáže, kdo zná své okolí, a jak tak odhaduju naše kronikáře ze Zlaté řeky, a městské kovboje z klubu Tři kolty, je mi jasné, že vítězství je naše."
"Haha" zasmála se Tanahawa, "přesně si pamatuju, jak Stříbrní jezdci ztratili cestu při hledání Ježčího hradu minulý rok, podle mne budete, Svišti, tak šestí z pěti - tedy pokud se neztratíte už cestou domů od Vaší skrýše".
"Tanahawa má pravdu" pronesl Mapař významně, "pokud si to chcete rozdat, přestaňte se chvástat a ukažte, že skrýš umíte najít i popsat a ještě dojít domů po dvou."
"Tak schválně!" vykřikl Svišť, "Jdeme na to a řekneme si velmi brzy, kdo je taky za borce a kdo neumí mapu otočit ani potištěnou stranou nahoru." a položil na stůl papír. Pak obřadně začal promlouvat a souběžně zapisoval text: "My, kapitáni klubů Modrý květ, Zlatá řeka, Tři kolty, Divoké amazonky a Stříbrní běžci tímto prohlašujeme, že budeme bojovat čestně, poctivě a vždy podle pravidel...."

Pravidla:

A tak i my teď můžeme zažít takové dobrodružství. Každý z vás může připravit takovou tajnou skrýš. Vezmi doma vodotěsnou krabičku, do ní ulož zápisník, tužku, a několik drobností na výměnu. Krabičku ukryj někde v kousku divoké přírody v dochozí vzdálenosti od tvého bydliště, kam nevedou žádné značky, vyšlapané cesty, nestojí tam domy. Takový kousek přírody najdeš třeba i uprostřed města – může to být zarostlý břeh potoka, neprostupné roští u rybníka, nebo kousek lesa. Místo, kam jsi krabičku ukryl, vyfoť a dobře popiš (např. Na vrcholku kopce najdeš skupinu kamenů. Od ní jdi 70 kroků severozápadním směrem a hledej v dutém pařezu pod nakloněnou borovicí.

Svůj popis spolu s fotkou skrýše pošli na mail tajnaskrys@skaut-mnichovice.cz, nejlépe do neděle 23. ledna (ale můžeš i během následujícího týdne). V pondělí nebo úterý pak najdeš na našem webu seznam skrýší a můžeš vyrazit na lov! V každé schránce, kterou objevíš, zanech svůj podpis na důkaz toho, žes ji našel. A k tomu nějakou malou drobnost pro majitele schránky, kterou tam necháš výměnou za jinou.

Svou skrýš nezapomeň pravidelně kontrolovat. Jednou za 2-3 dny ověř, jestli se neztratil zápisník nebo tužka a zjisti, jaká překvapení ti tam nechali objevitelé.

Seznam skrýší (některé fotky jsou ještě na cestě)

MedvíděMnichoviceBez obrázkuKdyž se postavíš před ceduli u Štefánikovy mohyly a najdeš jih, vydáš se tímto směrem 25 kroků. Jsi už velice blízko a můžeš zde hledat mojí skrýš.
Tess, Klíště, Rosnička a MayaMnichoviceFotoOd mnichovického koupadla přejdete opatrně Pražskou ulici a dojdete ulicí Pod Vráží až k tunýlku pod tratí. Projdete tunýlkem a pod azimutem 290° vyrazíte směrem do divočiny. Po cca 240 krocích narazíte na prasklý strom, který ukrývá schránku.
Tess, Klíště, Rosnička a MayaStrančiceFotoOd studánky u Sv. Anny jděte pod azimutem 160° cca 120 kroků až k lávce přes vyschlý potok. Za lávkou odbočte doprava korytem potoka a po cca 60 krocích uvidíte popadané stromy. Za nimi leží "obří had", v jehož tlamě je ukrytá schránka.
Tess, Klíště, Rosnička a MayaMnichoviceFotoOd branky mnichovického Ještědu :-), tj. vysílače stojícího na hranicích mezi Mnichovicemi (osadou Vráž) a Strančicemi vstupte severním směrem do smrkového lesíka. Jděte cca 45-50 kroků, pak odbočte mírně doleva a po dalších cca 15 krocích hledejte po pravé ruce ojedinělou břízu, která ukrývá schránku.
HejkalMnichoviceFotoOd křižovatky ulic Na Závěrce a Rybniční jdi Rybniční ulicí na sever. U velkého mraveniště (po levé ruce) odboč doprava na pěšinu do lesa. Od mostku jdi 35 kroků k malému doubku na levé straně pěšiny, který má v koruně zachycenou velkou větev dubu červeného. Když pohlédneš od tohoto doubku jižním směrem, spatříš čerstvě uříznutý pařez a za ním lískovým keř. Místo, které hledáš, se nachází za tímto lískovým keřem, asi 50 kroků od doubku, u kterého stojíš. Pátrej u kořenů velkého pařezu, který svým tvarem připomíná pirátskou loď.
AustralanMnichoviceBez obrázkuVydej se po žluté turistické značce z Mnichovic směrem na Vlčí halíř. Na nově vybudované lesní silnici najdi ceduli naučné stezky s názvem Dřeviny: otočné kolo. Vydej se směrem, kterým ukazuje smrk ztepilý na ceduli. Když narazíš na překážku (například dubové roští nebo nakloněnou borovici), obejdi ji, ale vždy se vrať do původního směru. Přejdeš několik zvířecích chodníčků a míst rozrytých divočáky, až dojdeš na hřebínek. Po pravé ruce uvidíš malý vrcholek, na kterém končí les a prosvítá holina. Přejdi tento vrcholek až k okraji oplocenky. Pátrej v dutém smrkovém pařezu, který uvidíš po své pravé ruce. Když moji tajnou skrýš objevíš, čeká tě šifrovaná zpráva. Jsem zvědav, kdo bude znát odpověď, až se zase uvidíme!
SkokanOndřejovFotoSkrýš na Horce V jihozápadním okraji obce Ondřejov se nachází vrch Horka, jehož nejvyšší bod je 471 m nad mořem. Tajná skrýš se nachází v západní části hřbetu tam, kde listnatý les (nyní bez listí) přechází v mladý, hustý, smrkový porost. Je umístěna pod mírně vyvráceným pařezem, který je pod zalomeným javorem, v ostružinách, přibližně uprostřed mezi vysokým modřínem (jediný v okolí) a úplně uschlým vysokým listnáčem.
BludičkaOndřejovFotoSkrýš na louce pod Horkou V jihozápadním okraji obce Ondřejov se nachází vrch Horka, jehož nejvyšší bod je 471 m nad mořem. Tajná skrýš se nachází na malebné louce v údolí jižně od tohoto hřbetu. Louce dominuje nádherný ořech v jejím středu. Pod tímto ořechem je skrýš maskovaná v teple balíku sena.
SýkorkaMnichoviceFotoVydej se od Závěrky po cestě Rybniční k lesu. Najdi schody které, vedou doprava do lesa, jdi k potoku a přejdi most. Jdi po vyšlapané cestě k hromadě listí. Najdi spadlou břízu severo východně od hromady na kopci. Vyjdi nahoru k spadlé bříze. Jdi ke kořenům břízy. Až dojdeš, běž k vysokanské bříze stále do kopce, je to 18 kroku. Za stromem je větev, která tam nepatří, je jehličnatá. Zde se nachází poklad
ŠpanělMnichoviceFotoZačni u 1. podchodu pod kolejemi ve směru od nádraží na Prahu (nepočítá se podchod přímo u nádraží). Jdi po cestě, která vede nejvíc do kopce, ještě před prvním obydlím odboč doprava po pěšince vedoucí do lesa. Až dojdeš k vyvrácenému kmeni stromu, hledej v jeskyni pod ním.
Indián & BeruškaHrusiceFotoKdyž půjdeš od vily Valencie (Za Valencií Hrusice č.p. 36) dál, měj po levé straně malý pozemek obehnaný plotem, na kterém je bambus. První zatáčku běž doleva, kde z asfaltové cesty půjdeš po cestě pokryté štěrkem a blátem. Na další křižovatce se dáš taktéž doleva, před sebou uvidíš kopec.Pokračuj do kopce podél značky slepá ulice. Po pravé straně měj bílý dům s červenými trámy pojmenovaný vila Rita. Pak dál pokračuj po lesní cestě a po pravé straně uvidíš školku smrků. Stále pokračuj asi deset metrů do té doby, než uvidíš jak větev třešně visí nad cestou.V tu chvíli odboč z cesty doprava, do mírnějšího srázu. Za sebou tam budou dva duté pařezy ten první není rovně zařezaný ale ten druhý ano a je pokryt mechem, v něm hledej.
MravenecMnichoviceFotoPůjdete od Citroenu-prodeje aut Auto Babiš, ke stavebninám - směr Mirošovice. Vyšlapete prudký kopec ulice Skuhrovecká až přijdete k tunelu...napravo uvidíte barvy - červená, modrá, zelená, žlutá.....vy se dáte vlevo do malého lesíčka. Půjdete cestou pod tratí, až v dáli zahlédnete včelí úly, v tu chvíli se vydáte vlevo až ke stromu připomínající hřeben...odtud tak tři kroky daleko u jednoho z pařezů najdete poklad. ČERVENÝ BOD NAZNAČUJE KDE JE POKLAD SKRYTÝ. Lovu zdar!
RakeťákMnichoviceFotoJděte na na Myšlíně na Krásné vyhlídky. Sejděte k posedu a pod ním hledejte u kořenů stromů.
KarotkaMnichoviceFotoNa Myšlíně vedle vinohradu na Polní ulici jsou sladké hrady. V hradech spí vojsko, tak dávej pozor abys jej neprobudil/a! Pod lavicí pod prvním hradem je má skrýš.
Srnka & VichřiceBožkovFotoTvá cesta začíná na Božkově na začátku cyklostezky do Mirošovic. Vydej se po ní asi 900 metrů a pečlivě se rozhlížej, dokud neuvidíš pítko (viz. příloha). U pítka se rozhlédni a vydej se k skupině osamělých bříz. Dojdi až k nim, uvidíš nebojácně trčící strom mezi křovím. U něj hledej...
GepardMnichoviceFotoVyjděte na krásné vyhlídky (Krásná vyhlídka I.). A podívejte se na Mnichovice, potom se otočte vlevo, uvidíte balíky. Dejte se kolem nich k lesu. A tam najděte nejvyšší bod zalesněného kopce. Na něm najdete chorošový totem, pod ním je hnízdo a v něm poklad. Vypadá to tam asi takhle...
PtáčekLouňoviceFotoVydej se od Louňovického hřbitova Svojetickou ulicí (směrem na Svojetice). Po přibližně 400m odboč vpravo do ulice K Viničkám (na rohu je zastávka č.6 stezky Po stopách kameníků - Na Viničkách). Pokračuj ulicí K Viničkám k zastávce č.7 stezky Po stopách kameníků - Na Skalce. Postav se čelem k ceduli zastávky č.7 stezky Po stopách kameníků - Na Skalce. Podívej se směrem doleva na provazovou prolízačku a uprostřed provazu mezi sloupy uvidíš strom v poli. Pak běž 65 dětských kroků po poli směrem ke stromu (na západ). Tajná skrýš je u země v dutině stromu.
Bushman s HanyetuStruhařovFotoVe Struhařově se u fotbalového hřiště vydej na konec ulice U hřiště. Drž se vlevo dokavaď nanarazíš na závoru. Za závorou vlevo vede terénní prohlubeň do lesa. Následuj tento příkop. Asi po jednom stu dětských kroků dojdeš k velké borovici. Stoupni si k borovici zády abys měl příkop po pravé ruce. Odtud se vydej směrem na 15 hodinu čtyřicet kroků houštinami. Dojdeš na palouk s velkým modřínem. Zde hledej kapsli se zápisníkem.
Ježek a ProfesorOndřejovFotoPřijď nebo přijeď do Ondřejova na hvězdárnu. Na křižovatce u starého fotbalového hřiště najdeš informační tabuli a na ní plánek areálu hvězdárny. Dojdi k památníku J. J. Friče. Postav se čelem k panu Fričovi. Běž směrem kterým kouká žába. Po třiceti krocích sejdi z cesty vlevo mezi stromy. Když najdeš povoz, našel jsi i skrýš.
ApačLouňoviceFotoV Louňovicích vyjdi k hledání tajné skrýše z křižovatky ulic Jevanská, Obecní, Na Horáku. Vyjdi rovně po cestě směrem na Jevany, měj čističku odpadních vod u svého levého ramene, koukej se doleva a vyhlížej cestu dolů. U nádrže síranu železitého (černá nádrž za plotem čističky) se zastav a pak běž doleva šikmo dolů po cestě asi 30kroků. Poté se rozhlédni po velkých pařezech anebo hromadě pařezů. Nápověda: koukej se po těch největších:-)
SimbaStrančice-MnichoviceFotoMoji tajnou skrýš najdeš, když půjdeš od majáku mezi Strančicemi a Mnichovicemi po cestě kolem skládky dřeva až k rozcestí s roklí. V roklí hledej roztržený strom.
Nšo-čiMenčice, Údolí rakůFotoKdyž za půjdeš za Menčicemi směrem k Údolí raků a vzůru ulicí K Lesu stále dál, na kopci za posledními domy na rozcestí uhneš vlevo a po pár metrech se podíváš do prava, uvidíš „hory a doly“ a za nimi vyvrácený strom. Za stromek je rozeklaný pařez a uvnitř něj pod dvěmi větvičkami najdeš schovanou tajnou schránu Nšo-či.
VlaštovkaMenčice, Údolí rakůFotoKdyž projdeš chatovou osadou Údolí raků až na konec, dojdeš na rozcestí se složenými kládami. Zde se dáš ještě pár metrů rovně až dojdeš k řece Amazonce (pro ostatní však potok Mnichovka). Jdi proti jejimu proudu a u čtvrté zákruty za statným smrkem je uschovaná schránka Vlaštovčina.
VinnetouMenčice, Údolí rakůFotoKdyž projdeš chatovou osadou Údolí raků až na konec, dojdeš na rozcestí se složenými kládami. Zde se dej doleva do kopce až k první skupince malých smrčků po levé straně. Když se vydáš jejcih středem do leva, na vzdalenejsim kraji od cesty je v mechu ukryt poklad Vinnetoua, náčelníka kmene Apačů.
SluníčkoMnichoviceFotoVydej se proti proudu Myšlínského potoka po pěšince, kterou začíná hledání Sýkorkovy a Hejkalovy tajné skrýše. Asi po 300 metrech uvidíš nad potokem velikou vrbovou bránu. Moji tajnou skrýš najdeš uvnitř skupiny stromů, u které brána končí (za potokem).
Martinka a HonzíkLensedly - TurkoviceBEZ FotoVydej se po naučné stezce Vodnické vycházky okolo lip u křížku - zvolit můžeš buď lípy u křížku v Lensedlích, nebo lípu u křížku v Turkovicích :) Po cestě blíže k Lensedlům narazíš na dům přímo u cesty. Má plot s podezdívkou s hrubými nenatřenými prkny. Tam zajdi do lesíku na druhé straně cesty. Zde začíná průzkum. Vyhledej největší z mamutích jam. Na jejím vrcholu v kořenech borovice nalezneš naší tajnou skrýš.
Bystroočka a VerunkaBožkovFoto Jdi z Božkova z kraje cyklostezky směrem na Mirošovice až dojdeš k ovečkám a hned za nimi se dej lehce vlevo (viz.foto) po louce až dojdeš na nejvzdálenější louku, na které stojí osamělý strom, u něj hledej poklad.
Bystroočka a VerunkaBožkovFotoStojíš na Božkově na kraji cyklostezky, jdeš směrem na Mirošovice, po pravé straně je ohrada s koňmi a hned za ní (viz.foto) se dáš doprava na louku, kde stojí čtyři břízy a u jedné z nich hledej poklad.